AKMAN HUKUK

Copyright 2022
Tüm Haklar Saklıdır.

Açılış Saatlerimiz Pzt. - Cts.

Danışmanlık İçin Bizleri Arayınız

Arama

EYT Avukat – Emeklilikte Yaşa Takılanlar 2023

Emeklilikte yaşa takılanlar ( EYT ), 08/09/1999 tarihinde çıkan yasayla birlikte emeklilik hayali kuran milyonlarca vatandaşın hayal kırıklığı ve bir taraftan da erken yaşta emekli olma ümidini taşıdıkları bir kavram haline gelmiştir. 08/09/1999 tarihinden günümüze kadar geçen zaman içinde EYT meselesi hemen hemen her seçim öncesinde gündemdeki yerini korumuştur. Ve nihayet 2023 seçimleri öncesinde EYT meselesi açıklığa kavuşmuş ve Cumhurbaşkanı’nın yapmış olduğu açıklamayla birlikte 2023 Ocak ayında kanunlaşmak üzere meclise sunulacağı bildirilmiştir.

08/09/1999 Tarihinde Çıkan Yasadan Önce Emekli Olma Şartları Nelerdi?

08/09/1999 tarihinden önce yaş şartı aranmaksızın belirli prim gününün ve çalışma yılının tamamlanması ile çalışan kişiler emekli olabiliyorlardı. 08/09/1999 tarihinden önce;

• Bayanlar 20 yıl süreyle ve 5 bin prim gününün tamamlanmasıyla birlikte emekliliğe hak kazanabiliyorlardı. 18 yaşında sigorta başlangıcı yapan bir bayan, 38 yaşını tamamladığında 5 bin prim günün tamamlarsa emekli olabiliyordu.
  • Erkek 25 yıl süreyle ve 5 bin prim gününü tamamladıklarında emekliliğe hak kazanabiliyorlardı. Mesela 18 yaşında bir erkek 43 yaşını tamamladığında 5 bin prim gününü tamamlamış olursa emekli olabiliyordu.

08/09/1999 tarihinden çıkan 4447 sayılı yasa ile birlikte milyonlarca kişinin erken yaşta emekli olma hayalleri tabiri caizse adeta suya düştü. Bu yasanın en büyük sıkıntısı geriye dönük olarak hüküm ifade etmesiydİ. Milyonlarca vatandaşın kazanılmış hakkı olan erken yaşta emeklilik hakkı bu yasayla birlikte adeta ellerinden alınmış oldu. Peki 4447 sayılı yasa ile birlikte emekli olma şartlarında neler değişmişti?

08/09/1999 Tarihinde Çıkan 4447 Sayılı Yasa İle Birlikte Ne Değişti ?

08/09/1999 tarihinde çıkan 4447 sayılı yasa erken yaşta emeklilik hayali kuran milyonlarca vatandaşın adeta hayal kırıklığı yaşamasına sebep oldu. 4447 sayılı yasa ile birlikte emeklilik yaşı erkeklerde 60, kadınlarda ise 58 yaş oldu. Bu düzenleme halk arasında ‘’mezarda emeklilik’’ olarak kabul edildi ve ‘’Emeklilikte Yaşa Takılanlar’’ terimi yirmi yıldan fazla gündemi meşgul edecek bir terim haline geldi.

4447 Sayılı Yasa Neden Getirildi ?

4447 sayılı yasa ile birlikte emekli olmada yaş sınırı getirilmiş oldu. 2000 yılından önce bayanlarda 38 , erkeklerde 43 olan erken emeklilik yaşı ülke ekonomisi açısından bir kayıp gibi düşünüldüğünden, o dönemin koalisyon iktidarı olan MHP, ANAP ve DSP iktidarı tarafından emeklilikte yaş sınırı getirildi ve o günden itibaren Emeklilikte Yaşa Takılanlar (EYT) problemi yıllarca gündemdeki yerini korudu.

Bir tartışma programına katılan dönemin bakanı Yaşar OKUYAN EYT’yi kendisinin getirdiğini ve bunun da doğru bir uygulama olduğunu, insanların erken yaşta emekli olmasının ülke ekonomisini zarara uğratacağından bahsetmiş, Ordu milletvekili Cemal ENGİNYURT ise bu yasa yüzünden milyonlarca vatandaşın mağdur olduğunu dile getirmiş ve ikili arasında hararetli bir tartışma yaşanmıştır.

Emeklilikte 65 Yaş Şartı

Erkeklerde 60, bayanlarda 58 yaş sınırı milyonlarca vatandaşın canını sıkmış iken, 30 Nisan 2008’de çıkan yasa ile birlikte emeklilik yaşı 65 yaşına çıkartılmış ve bu düzenleme ayrı bir tartışmanın konusu haline gelmiştir. Emeklilikte 65 yaş sınırı halen geçerli olan bir düzenlemedir. Tabiri caizse mezarda emeklilik adını taşıyan bu yasa da milyonlarca vatandaşın emekli olma ümidini yitirmesine sebep olmuştur.

EYT YASASINDA SON DURUM

Milyonlarca çalışanın beklediği müjdeli haber nihayet Cumhurbaşkanı tarafından açıklandı. 08/09/1999 tarihinden önce sigorta başlangıcı olan yaklaşık 2,5 milyon vatandaş, yıllarca beklediği emeklilik hayaline kavuşmaya çok yakın. 08/09/1999 tarihinden önce olduğu gibi 5.000 prim gününü dolduran ve 20 yıl sigortalı olan bayanlar ile 25 yıl sigortalı olan erkekler yaş sınırı aranmaksızın emekliliğe hak kazanabileceklerdir. Cumhurbaşkanının yaptığı açıklamaya göre EYT yasası Ocak ayı içinde meclise sunulacak ve yasalaşarak milyonlarca vatandaş emeklilik hakkına kavuşmuş olacaktır.

08/09/1999’DAN ÖNCE BİR İŞVERENE BAĞLI OLARAK ÇALIŞMASINA RAĞMEN, SİGORTA BAŞLANGICI YAPILMAYANLARIN DURUMU

Son çıkacak yasayla birlikte 08/09/1999’dan önce sigorta girişi olan milyonlarca çalışan, Ocak 2023’de çıkacak yasayla birlikte emekli olabilecektir. Bu tarihten önce bir işte çalışmasına rağmen sigorta başlangıcı olmayan kişiler ise ‘’hizmet tespit davası’’ açarak 08/09/1999 tarihinden önce sigorta girişlerinin olduğunu ispat ederek emeklilik hakkı kazanabileceklerdir. Hizmet Tespit Davası şartlarını ve dava sürecini sayfamızda yer alan makalemizden takip edebilirsiniz.

EYT BELİRSİZLİĞİ ve AVUKAT YARDIMI

Cumhurbaşkanının yaptığı son açıklamaya göre EYT problemi, Ocak ayında çıkacak yasayla birlikte ortadan kalkacaktır. Çıkacak olan yasada ne gibi maddeler olacağı belli olmadığı için kimlerin emeklilik hakkından faydalanabileceği net olarak bilinmemektedir.

EYT sorununu ortadan kaldıracak olan yasadaki belirsizlik milyonlarca vatandaşı tedirgin etmektedir. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı’nın yapmış olduğu açıklamalarda askerlik borçlanması, doğum borçlanması ve stajyerlik sürecinin çıkacak olan yasada lehe olmayacağını ifade etmesi, emeklilik hayali kuranları üzmüştür.

EYT sorununu ortadan kaldıracağı düşünülen yasada 2000 yılından önce çalışmasına rağmen faydalanamayacak olanları, bu konuda başvurabilecekleri hukuki yollar için, EYT konusunda bilgili ve tecrübeli olan avukatlara yönlendirmiştir.

EYT YASASI İLE İLGİLİ AVUKATIN YARDIMI NE  OLABİLİR ?

EYT sorununu ortadan kaldıracak olan yasadan yararlanamayacağını düşünen kişiler haklarının zayi olmaması için EYT konusunda uzman avukata başvurmaktadırlar. EYT konusunda uzman avukat, emeklilik hayali kuran ancak bazı açıklamalardan dolayı hayal kırıklığına uğrayan kişilerin umudu olma adına hangi yasal yollara başvurulacağını bilen avukattır.

EYT sorununu çözen yasadan yararlanamayıp emekli olma hakları elinden alınan kişiler, EYT konusunda uzman bir avukatla çalışarak bu haklarını elde edebilir. EYT konusunda uzman avukat, temsil ettiği kişinin emeklilik hakkına kavuşması için mahkemelerde dava açar, çıkacak olan yasada haklarını zayi edecek şekilde Anayasa’ya aykırılık tespit ederse, temsil ettiği kişi adına Anayasa Mahkemesi’ne başvuru yaparak çıkan yasadan temsil ettiği kişinin de yararlanması için hukuki mücadele eder.

SOSYAL GÜVENLİK KURUMU’NDAN YAPILAN SON DAKİKA AÇIKLAMASI:

8/12/2022 tarihinde Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından Emeklilikte Yaşa Takılanlar (EYT) hakkında açıklamalarda bulunulmuş ve bu kapsamdakiler için yaş şartı aranmayacağı belirtilmiştir.

Söz konusu düzenleme henüz yasalaşma sürecini tamamlamadığı halde çok sayıda vatandaşımız gerek e-Devlet gerekse doğrudan başvuru yolu ile Kurumumuzdan aylık talebinde bulunmaktadır.

Konuya ilişkin kanun yürürlüğe girmeden yapılan bu taleplere istinaden Kurumumuzca aylık bağlama işlemi yapılması yasal olarak mümkün değildir.

İlgili düzenleme yürürlüğe girdikten sonra Kurumumuzdan aylık talebinde bulunulması halinde aylık bağlama işlemleri en kısa sürede sonuçlandırılacaktır.

Ayrıca yazılı ve görsel medyada kendisini uzman olarak tanımlayan kişilerin açıklamalarına itibar edilmemesi, sadece Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yapılan açıklamalara göre hareket edilmesi sürecin sağlıklı bir şekilde yürütülmesini sağlayacaktır.

Kamuoyuna saygı ile duyurulur.

SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI

Hukuk bir derya denizdir. Hukukçuların bile herşeyi bilmediği bir ortamda, hukuki haklarını bilmeyenlerin haklarını elde edebilmesi imkansıza yakındır. Her zaman haksız olduğumuz için değil, haklılığımızı savunamadığımız için hak kaybı yaşarız. Hak kaybı yaşamamanız adına, atacağınız her adımda yanınızda olmaktan memnuniyet duyarız…